I <3 JULBAKEN!

 

Som alla antagligen vet är jag totalt besatt i att baka, speciellt runt jul.
Denna julen har jag tyvärr varken haft tid eller pengar till att baka nånting, så jag sitter just nu och laddar upp med recept som jag kan vräka mig igenom när jag komme hem till Malånäs och kan tvinga fader Lars att köpa alla ingredienser. Man är väl inte dum heller!
Jag hitta dehär receptet på en blogg och blev totalt äckelsugen på att göra den, har nallat både bild och recept rakt av från hon så man vet aldrig riktigt vad det kan vara för skoj.

Glöggcheesecake


150 g pepparkakor
75 g smält smör

Fyllning:
200 g philadelphia
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 dl socker
1 dl glögg
Några droppar citron
3 gelatinblad

Glöggelé:
2 dl glögg (gärna koncentrat som du inte späder ut lika mycket som vanligt)
3 gelatinblad

Sätt gelatinblad till fyllningen i blöt.
Mixa pepparkakor, tillsätt smält smör. Tryck ut i en form med löstagbar botten (gärna ett bakplåtspapper i botten). Ställ kallt.

Rör ihop färskost, creme fraiche, och socker. Vispa grädden ganska hårt, vänd ner i oströran. Smält gelatinblad i lite glögg och rör snabbt ner det i fyllningen. Bred ut fyllningen över botten. Ställ kallt några timmar.

Lägg gelatinblad till gelén i blöt. Värm lite glögg och smält gelatinbladen, rör ner i resten av glöggen och häll över kakan. Låt stelna!

Jag ska satsa på nån slags blåbärsglögg, måste bli dundergott!

 


Kommentarer

Skriv nånting smart här:

Namn:
Kom ihåg mig!!!

E-postadress: (publiceras ej om du är ful)

URL/Bloggadress eller nå:

Vad har du att säga om detta?

Trackback
RSS 2.0